KTS erillinen artikkeli käännösiskelmistä. Erityisesti ABBA oli vaikuttaja

Pelle Miljoonaa en voi ohittaa kuten ei muutakaan sen ajan "punk" hengen mukaan esiintynyttä bändiä

Pelle MIljoona yhtye tai yleensäkin sen ajan kapinallinen suomi"Punk" musiikki eli omaa vahvaa elämäänsä sisälläni. Koin musiikissa niin paljon yhtymäkohtia itseeni. Vieläkään en välty tunnekuohulta "Moottoritie on kuuma", Juokse villilapsi, jne jne kappaleiden kuunneltuani.

Pelle Miljoona Kouvolassa

Korroosio

Hetken aikaa kovasti kuuntelussa. Sanotaanko että ensi kosketus Joel Hallikaisen sävellykseen ja Jarmo Hauhtosen lauluun. Kiva renkutus jonka sisäinen viesti avautui joka soittokerran jälkeen paremmin.

Hei Hei hei Korroosio 80

Maukka Perusjätkä

Säpinää, Vaatteet on mun aatteet jne jne. Todella kovaa kamaa sen ajan 19/20 vuotiaan nuoren miehen alun elämässä. Sisälläni oli sellainen samanlainen tunneolo kuin elokuvasta  "Täältä tullaan elämä".
Säpinää kappaleesta kumpuaa sen aikakauden nuoreen vahvoja tunnetiloja. Tämä on sitä minun tarinaa syvältä sielun sopukoista. Sävähdyttävää.  Muistan erään Dodge auton jolla ajelimme kaikki vapaat yöt läpeensä. Auto täynnä nuoria miehiksi kasvavia poikia sekä naiseksi kehittyviä nuoria neitokaisia. Välillä pussailtiin ja hiukan... ja jossa Säpinää soi monesti, monesti, monesti.

Aika oli juuri sellainen 19/20 vuotiaan klopin elämässä jolloin olisi jotenkin pitänyt olla jotain mieltä. Monet olivat "punkkareita" ja yhä useammat "Teddyjä" Itselleni se oli kipeää aikaa sillä pidin valtavasti "Teddy kamasta" mutta sisälläni oli toinen aivan yhtä vaikuttava "punk henki". Loppujen lopuksihan alkuperäisesti Rock´n roll ja punk kertovat samasta nuorten kapinallisuudesta vanhoillisuutta vastaan. Ero oli musiikin eri genrestä eli tavasta olla kapinallinen.

Itse olin aluksi jopa enemmän punk jutun suosija. Mutta omalla kohdallani molemmat genret sopivat autossani samaan kasettisoittimeen sulassa sovussa.

Hassisen kone

Hassisen konetta ei voi ei voi ei voi ohittaa. Myöhemän nuoruusajan todella suuri vaikuttaja. Muistan ensi kuuntelussa kiinnittäneeni erityisesti soitantaan huomiota. Hyvin kertova, tunnelmaa pohjustava musiikki soittimineen yhdistettynä uskomattoman syvälliseen pohdintaan ja kerrontaan teki vahvan vaikutuksen. Ihan varmasti ohjasi minuakin johonkin suuntaan. Kuolematonta musiikkia kerrassaan.

Levottomat jalat

Pelko

"Saarnat on kirjoitettu"... ..Erittäin puhutteleva kappale nuoren pojanklopin, tai jo kuitenkin nuoren miehen sielunmaailmasta käsin kuunneltuna.

Alwari Tuohitorvi

Jonkinlainen osa peruskouluiässä oli tälläkin genrellä. Tuli kuunneltua ja taisipa seinältäni löytyä julistekin. Suurempaa yhteyttä tuntematta. Kuuntelin kappaleen erään vastakkaisen sukupuolta koskevan ihastukseni kehoituksesta. Ja eipä siitä sitten muuta.

Älä iske Tuijaa (1977)

Sinivalkoinen ääni

Jukka Kuoppamäen musiikki kaiken kaikkiaan lukeutuu siihen samaan kategoriaan jota myös Kari Tapio, sekä Katri Helena edustivat, sinivalkoiseen ääneen.

Ehkä juuri tässä "Sininen ja valkoinen" kappaleessa on lähtökohdat sanonnalle. .. tiedä sitä. Mutta henkilökohtaisella tasolla juuri tällä kappaleella on paljon vahvoja muistojen yhtymäkohtia joita en sen enempää avaa tässä yhteydessä.

Kultaa taikka kunniaa, jompaa kumpaa

Minulla ei ollut minkäänlaista käsitystä kappaleen alkuperäisestä syntyperästä. Myöhemmin kuultuani kappaeen synnyn taustat. tajusin vielä paremmin miten tämän kappaleen vertauskuvallinen maailma kolahti omalla kohdallani niin syvästi. Loppujen lopuksi tuloksena on kultaa tai kunniaa tai ainakin mainetta hyvänä tai pahana.  Lavalla olivat Kari Hillo, Mikko Kuoppamäki, sekä Jukka Kuoppamäki.

Laulujen laulut ,Täs on Rauli

Rauli Badding Somerjoen lauluja en pysty, en voi, enkä halua unohtaa milloinkaan, enkä koskaan.

Laulun sanoma uppoaa Raulin esittämänä syvemmälle ihon alle kuin sen uskoisi koskaan tapahtuvan. Sanonta ettei Rauli laula, vaan hengittää musiikkia kuulijan korvaan kuvastaa juuri sen aitouden jolla Rauli esittää kappaleen. Valitsin laajasta tuotannosta tietoisesti pari maltillisempaa versioita joissa tunne ja sanoma välittyy kuuntellijan sisälle niin syvälle ettei se ikinä sieltä poistu. Väittäisin ettei ole montaakaan kuka ei Paratiisi kappaletta olisi kuullut. Mutta tässä lisäksi pari muuta.

Jukka Tolosen v 1973 soittama kitarasoolo lienee ikimuistoinen, unohtumaton.

 

Pilvet karkaa... huh sentään miten kappaleen sisältä kumpuaa kaihoisaa mystiikkaa niin että itsekin kokee karkaavansa jonnekin kauas. Kappaleen voisi esittää kuka vain, mutta samalle maitsemalleni matkalle lähden vain Raulin äänellä.

n

Pauli Matti Juhani Leskinen "Juice" vuoteen 2006 asti

Sittemmin nimen muutoksen jälkeen Juhani Juice Leskinen.

Juiceksi häntä on aina kutsuttu. Yhden levyn kannessa ( tai jossain muualla ) taisi lukea koko nimi.

Tätä en voi ohittaa, sillä ohittaisin samalla itseni. Juicen koko tuotanto on varmaan kaikkein suurin musiikillinen vaikuttaja minuun.

En ollut koskaan aiemmin kuunnellut kenenkään tuotantoa niin syvällisesti ennen aikaa jolloin tuli korvalappustereot ja sellainen työ joka mahdollisti jatkuvan kuuntelun.

Kuuntelin siis töissä töitä tehdessäni koko Juicen tuotannon siihen asti (v -1984 / 1985 ) moneen moneen moneen kertaan. Halusin oppia yhä uudelleen ja uudelleen ymmärtämään Juicen sanoituksia eri tavoilla, eri merkityksissä.

Tekstit olivat aluksi ja jopa pitkään nuoren miehen ymmärryskyvyn äärirajoilla, ja aina vain kiehtovampia mitä useammein niitä kuunteli. Teksteihin pääsi sisälle niin monella tavalla, että monesti jäi sellainen hämmästynyt fiilis siitä mitä taas olinkaan oivaltanut.

Musiikki

Mutta tekstien lisäksi yhtäkkiä havahduin suuresti kuinka laadukasta ja voimakasta musiikkia Juicen tuotanko olikaan. Juice itse sanoi yhdessä haastattelussa itse että esiinnymme aina musiikki edellä, teksti on täydentävä osa. No, olkoon miten on, mutta musiikki joka 80 luvulla oli Juicen tuotannossa on todella laadukasta jopa livenä, jota se ei monella bändillä niin ollut. Oli jotenkin pysäyttävää yhtäkkiä huomata kuinka musiikki ikäänkuin kannattelee tekstiä.

Uskaltaisin osittain väittää että minulle rakentui oma musiinkin täyteinen identiteetti Juicen tuotannon sivutuotteena. En halua koskaan luopua siitä mitä olen saanut Juicen musiikista.

En voi, enkä pysty laittamaan jotain tiettyä kappaletta Juicen mittavasta tuotannosta puhuttelevammaksi kuin toista. 

 Juice Leskinen slam - myrkytyksen oireet (live 1981)

Taustalla ajan henki sekä musiikki

On vaikea yrittää kertoa mille kaikki näytti tai kuulosti vuonna 1974 ollessani 14 vuoden ikäinen. En sitä niin tarkoin pystyisi edes muistamaan, vaikka joitain yksityiskohtia osaisinkin löytää.

Tämä ei ole suoranainen musiikkivideo, mutta erittäin hyvin taustoiltaan kuvaava kertomaan elämästä Helsingissä 1974

Tulevia kuuluisuuksia. Kirka

Kirka Babitzin  ( Kirill Babitzin )

Tämä Kirkan esitys oli sellainen puoliksi ja puoliksi. Kirka tunnettiin kyllä ja sitä kuunneltiin vaikka Muska ja Sammy sisaruksista olivat vähintään yhtälailla esillä. 

En laita Kirkan listahittejä jotka ovat jokaisen huulilla. Hänellä oli niin paljon muutakin.

Mamy Blue Kirka

Luulenpa että Kirkan esittämä käännösiskelmä Mamy blue soi vähintään yhtä paljon ellei loppujen lopuksi vuosien saatossa useamminkin radiosta kuin Pop Tops yhtyeen esitys, vaikka Pop Tops saavutti  aiemmin suuren suosion. Hubert Giraud sävelsi kappaleen 1970.

Omalle kohdalle Kirkan esittämänä Mamy blue oli kuin sieluni peili. Samaistuin kappaleen tunnelmaan jotenkin välillä liiankin syvälle. 

Espanjalaisen Los Pop Tops -yhtyeen Mamy Blue nousi Suomen listojen kärkipäähän loppuvuodesta 1971. Helmikuussa 1972 ulkomainen versio komeili Suomen ykkösenä, Kirkan esitys puolestaan oli kakkosena.

 

Sammy Babitzin ( Aleksandr ”Sammy” Babitzin )

Sammy Babitzin Daa-Da Daa-da. Jäänyt niin mieleen, niin mieleen. Ostin aikoinani jopa Sammy Babitzinin LP jossa tämäkin kappale oli. Muistan niin syvästi vieläkin sen hetken kun kuulin Sammyn autokolarissa menehtyneen.

Nukketeatteri alkaa jossain aina uudestaan

Hän nukkeshown teki toivoen... / puhuttelevaa tekstiä ajan henkeen esitettynä. Tekstin sisältö on aivan ajaton. Laulu sopii nykypäiväänkin ihan suoraan.

Samaan tapaan esitetty "Kuin tuhka tuuleen" kertoo samoin ihmisen tavoista lähimmäistä kohtaan ja siitä miten pitäisi nähdä itsensä myös toisten silmin. Nukkeshow jäi aikoinaan sellaiseksi ikimuistoksi Sammysta. Muistan v 73 kun Sammy kuoli kolarissa. Tuntui jotenkin uskomattomalta että jonkun artistin kuolema kosketti 13 vuotiasta poikaa. Niin se vaan teki.

 Muska Babitzin  (Marija ”Muska” Babitzin ) 

Marija Muska Babitzin. Kukapa aikailainen ei muistaisi.

 Vicky Rosti

Virve Hannele "Vicky" Rosti.
Eipä taida aikalaistani olla joka ei olisi kuullut tarinaa Chicagon kuolemasta. Täysi-ikäisyyden huumaa, kosteita bileiltoja, discoa hmm hmmm .. joo. Menolipusta puhumattakaan. Mistä lie johtuu että lähes kaikki muistot näistä kappaleista liittyvät bileisiin ?? No niin vaan on.

Alla oleva video ei ole lainkaan aikakaudelta jolloin tapahtui ensi esitys. Mutta ajalta jolla oli silti vielä se sama kaiku.

Leo Freeman

Soitteli tuossa aiemmassa Vicky videolla. En jaksa uskoa että joku aikalaisistani ei tietäisi tai tuntisi tätä kaveria joka ajeli dandemilla 

Freemanin tuotanto kuului sellaiseen lokeroon omassa elämässäni jolla oli pieni voima kääntää minua kuuntelemaan mitä musiikki oikeasti tarjoaa. Eli ei mikään suurin vaikuttaja mutta olinpa LP kasetin hankkinut autoon.

Kaksi lensi yli käenpesän oli just aikakautenaan omalle kohdallekin napilleen osuva teinirakkaustarina joka syttyi valtasi mielen hulluuteen asti, paloi roihulla ja loppui sitten johonkin mitä ei ymmärtänyt. Tyhjä tunne ja poukkoileva mieli "niin kuin oksaltani puhalletty pyy" . Ja niinhän siinäkin kävi että koko juttu piti taas romuttaa uusien juttujen osuessa kohdalleen.

Käyntikortti

 Nolo & Rähjä

Hyvin hyvin paljon merkityksellinen musiikintuottaja oman sisimpäni muokkaamisessa. Kertakaikkiaan sykähdyttävää tarjontaa syvällisellä pohjalla.

Suosittelen kuuntelemaan koko LP:n. On meinaan niin aitoa ja kertovaa kamaa. "Lumeen hukkunut, Milarca jne jne "

Muistan armeija aikana lomille lähtiessä automankassa oli aina Nolo & Rähjä C-kasetti valmiina, sitä ei todellakaan missattu.

Kyseinen LP kuului niihin jotka oli pakko omistaa, ja soittaa täydellä volymella "Kartsan kuningas"

Milarca "... Oli ystävyys kuin rotan katse likakaivon pinnalta ... "

Lumeen hukkunut " ... sinua eilen katselin pöydällä ruumishuoneen ... ...lumi satoi suoraan sun sydämeen, nyt näen sun lumeen hukkuneen" Puhuttelevaa tekstiä.

Milarca

Lumeen hukkunut

Kaseva

Kasevaa  ei voi olla mainitsematta. Uskallan väittää ettei kukaan musiikkian kuunnelleista aikalaisistani voi väittää ettei ole kuullut.

Kasevan mielenmaisema on ja oli kuin luettu minun ytimistäni. En uskalla numeroiksi laskea sitä olut tuopillisten määrää joita nautiskelin pelkästään Kasevan tahdissa. Hmmm Kouvolassa Mokka baarissa viikonlopun aloitus tapahtui todella usein tuopillisella olutta Kasevan tahtiin.

Mari

Eagles

Ei voi ohittaa. Ei vaan voi ohittaa. Tätäkään!!! Eagles, samoin kuten Santana kuuluivat nuoruuteen.

Hyvin merkityksellinen Hotel California  Löytyy edelleen soittolistaoiltani sekä tallenteena jota kuuntelen autossa usein. 

 Santana

Jos joku aikalaisistani väittää ettei ole koskaan kuullut Santanaa, en usko että hän on edes kuunnellut musiikkia.

Niin taiturimaista, niin syvää. Carlos Santanaa tuli kuunneltua enimmäkseen kotistereoista suuremmalla volymella ( Tai autossa boosterin hehkuessa )

Tuleepa mieleeni että kesätöistäni saaduilla palkkarahoilla ostin autooni Clarionin uuden autosoittimen ja sen lisäksi Panasonic vahvistimen kaiuttimineen jotta Santana kuuluisi paremmin. Oli mukava tunne kun auton hattuhyllyllä oli upotettavat Clarion kaiuttimet ja boosteri hönkäsi voimasointuja Santanasta.

Taianomaista soitantaa.

Samba Pa Ti

Bob Marley

Miksi jättäisin mainitsematta. Vaikka aluperin päätin että pyrin listassani pysyttelemään melko tarkasti kotimaisissa esiintyjissä, niin näitä nyt vaan ei voi jättää mainitsematta. Kotimaiset taisivat jäädä muutenkin jo vähemmistöön.

Huom! Bob Marleyn tuotannosta löytyy paljon hyvää annettavaa. Oli joskus pienen hetken kausi jolloin Bob Marley vallitisi koko kuuntelu maailmani. Muistan erään hetken arkielämästä. Autossani Toyota MK2 oli Starionin poppivehkeet ja vahvistin. Kasettina Bob Marley. Kyydissäni oli työkaverini joka harrasti rumpujen soittoa. Kesäpäivänä hiljaa ajaessamme hän paukutti käsillään ikkunan kautta auton kattoon tahteja. Tämä toistui useasti ja juuri tämän kasetin kohdalla. Myöhemmin tästä nuoresta Teijo nimisestä miehestä kehittyi hyvin kuuluisa rumpali.

Hector

Hectorin pasifistinen sanoma, tai elämän näkemyksellinen kertoma tulkintoineen ei vaan jättänyt kylmäksi. Niin paljon ajankohtaan eri vuosilta osuvia tulkintoja. Siis kertakaikkiaan osuvaa sanontaa.

Kukapa ei muistaisi vähintään yhtä ellei kahta tai vähintään kolmea osuvaa kappaletta hänen tuotannostaan.

Joitakin kappaleita tuli kuunneltua todella paljon. Koko hela maailma kuului viikonloppujen vakiomusiikkiin

Eppu Normaali

Eppujen 70 luvun tuotanto oli mukana varsinkin automusiikissa. Älä mene Njet njet oli varmaan kulutetuin Eppujen kappale nauhamankasta 70 / 80 luvun alkutaipaleella.