Katri Helena

Ei ole mitään, eikä minkäänlaista syytä jättää Katri Helenaa pois tältä listalta. Henkilökohtaisella vaikuttamisen pohjalta katri Helenan tuotantoa kaiken kaikkiaan voisi luokitella sanoilla: "sinivalkoinen ääni".  Kai laulaa saan kappale soi radiossa niin monta vuotta että kumma on jos ei aikalaiseni sellaisesta olisi mitään kuullut. Ajankuvana aivan erinomainen valinta. Ja ei se hassumpi rallatus ollut, vaikken sitä itse mihinkään nauhoittanut enkä tainut jukeboxistakaan koskaan soittaa.

Kai laulaa saan. v 1971

Pakkohan se on laittaa lisää Katri Helenaa ja varsinkin "Vasten auringon siltaa". Tämän käännösiskelmän sävelin on vietetty monta kesäistä iltaa mopoilla ajellen järven rannalle makkaraa paistamaan. No pakko sanoa ja myöntää että myös olutta maistelemaan. Yö teltassa, Kasettimankasta Katri Helenaa ja muutakin. Huoh! Niin ja sen paremmin ymmärtämättä mistä tässäkään kappaleen sanonnassa oli kysymys. Pääasia oli kesä, mopo, makkara, olut ja joskus joku tyttö jolta sai pusun. Tätä aikaa jäin kaipaamaan. 

Katri Helena Vasten auringon siltaa

Esa Pakarinen

Joku sanoi, otetaanko Pakarock mukaan?  Mikä ihme, siis Esa Pakarinen ?? Eiikös Esa Pakarinen ole niitä kalkkiksien ja vanhojen patujen sekä mammojen juttuja? Ai ei vai ??

Eräänlainen tunnelmankohottaja sekä hengenluoja oli meille sen ajan nuorille Esa Pakarisen "uusi" tuleminen Pakarock 1 ja Pakarock2 levyillä. Jotenkin ne vaan kuulostivat niin hyviltä. Enkä voi sanoa etteikö kuulosta edelleenkin.  Muistan ensin karsastaneeni pahan kerran kun joku esitteli Pakarock kasettia kuunneltavaksi. Mielipiteeni muuttui heti yhdellä kertaa suvaitsevaksi.

Esa Pakarinen ja Irwin Goodman tekivät myös yhdessä varsin hyviä ralleja

Karman "Hyvää huomenta Suomi" kappaleen sanoin tuli hoilailtua monesti. Tiedä sitten oliko merkityksellistä vai ei. 

Poppia poppia

The Rubettes soi seiskyt luvun puolivälin paikkeilla tosi paljon radiosta. Suoranaista sielun kumppanuutta en kappaleeseen kokenut, mutta en huonoksikaan haukkunut. Luulenpa että 14 - 15 vuotiaan pojanklopin päässä soi tämäkin kappale samasta syystä kuin Harpo. Eli vastakkaisen sukupuolen omistamasta magnetofonista on siirtynyt meikäläisen pääkoppaan. Ehkä tytöltä saatu pusu loi jonkinlaisen yhteyden tämän musiikin maailmaan, ..tiedä sitä sitten. Tai siis tiedän minä. Se pusu.

Nyt muutamia vuosikymmeniä myöhemmin huomaan kuinka paljon se taustavaikutti omiin mielenmaisemiin aikoinaan.

Sugar Baby Love - The Rubettes

Agnetha Fältskog

Paljon ennen ABBAa soi Sonny Boy radiosta. Tuli sujuvasti kuunneltua tätäkin kappaletta. Myöhemmin, varsinkin tänä päivänä kaikki musiikki jota on esittänyt jokin aiemmin tai myhemmin v 1974 perustetun ABBAn jäsenet nimetään alkuliitteelä ABBA vaikka siitä ( yhtyeestä ) ei silloin oltu edes haaveiltu, eikä varsinkaan ollut olemassa. Monella on käsitys että yhtye vain syntyi tosta vaan. Se ei tapahtunut niin. kerron siitä eri artikkelissa enemmän.

Omakohtaisesti en osaa sanoa minkälaisen vaikutusperän tämä kyseinen kappale on minuun piirtänyt, mutta kyllä se näin jälkeenpäinkin kuunneltuna "omalta" tuntuu.

Agnetha Sonny Boy

Smokie

Alkujaan nimellä vuodesta 1965 "Essence" ja sitten  "The Elizabethans" ja sitten "Kindness"  

Vuodesta 1974 lähtien Smokey. 

Näihin aikoihin yhdysvaltalainen soul-legenda Smokey Robinson nosti kanteen yhtyeen nimestä, ja yhtye joutui muuttamaan nimen lopulliseen muotoonsa "Smokie"

1974/1975 Smokie

Lähde Wikipedia

Smokie kuului niihin musiikin tuottajiin joiden tuotantoa kuuli, halusi tai ei. Mielummin kuitenkin halusi. Monet Smokien kappaleista päätyivät käännöksinä myös suomen kielelle.. Ns laatu kamaa.

Pidin Chris Normanin laulusta tosi paljon

Australialainen New World yhtye Nicky Chinn ja Mike Chapman julkaisivat kappaleen "Living next door to Alice" v 1972. Kappaleesta tuli myöhemmin menestyshitti Smokie yhtyeelle. Suomessa Kari Tapio julkaisi  Juha "Watt"  Vainion sanoittaman "Viisitoista kesää" kappaleen 1977 Kaipuu LP levyllä.

Markku Aro "keskiyön aikaan" lienee enemmän kotimaan radiosta kuulunut.

Hammond musiikkityyleineen tuli varmasti tutuksi aikalaisteni korviin

Led Zeppelin

Luulenpa ettei ole aikalaistani joka ei olisi kuullut jotain Led Zeppelinistä. Joistakin Zeppelinin kappaleista pidin todella paljon, toiset jäivät toisesta korvasta sisää toisesta ulos osastoon. Kuitenkin laatu kamaa sekä hyvin taidokasta tuotosta. Vuoden 1969 Good Times Bad Times oli yksi ns kolahtaneista biisesistä.

Suzi Quatro

Suzi Quatro kuului niihin musiikin monitaitureihin joita teininä tuli kuunneltua hyvin paljon. En itse kuitenkaan koskaan ostanut yhtään LPtä tai sinkkua, mutta Discoissa sun muissa paikoissa ja radiossa soiden Suzi jätti oman vahvan jälkensä mieleni sopukoihin. Kun kuuntelee Chris Normani & Suzi Quatron Stumblin`in kappaleen nyt tänä päivänä saa niin selkeä niin selkeän käsityksen mikä oli se minun musiikillinen maailma yhdeltä osin jossa kasvoin aikuisuuden ikään. 

Vuonna 1978 tämäkin kappale oli mielestäni vain pelkästään hyvä ylimakea rollotus joka soi kaikkialla. ja kyllä sitä todella mielellään jopa silloinkin (salaa)  kuuntelikin. Suzi Quatro ja rokkimimmi, se oli se mistä kehtasi kertoa. Nyt tänä päivänä juuri tuo esitys vie suoraan ajanjaksoon jolloin olin saavuttanut täysi-ikäisyyden. Siis tätähän se välillä oli.

Kotimainen käännöskappale "Kompastuttiin" ei iskenyt lainkaan. Ei ainakaan ole jäänyt lainkaan mieleen. 

Suzi Quatrolla oli niin monta ja niin paljon erilaista "ränttätänttää" sun muunlaista musiikkia. Yhteistä oli kuitenkin varsin uskottava esiintyminen. Ja kovaa kamaahan se oli.

Linda Ronstad

Musiikkityylli niin suoraan seiskyt kun vaan mitenkään voi olla

Olihan se musiikin suunta meillä täällä peräpohjolassakin hiukalleen kääntymässä "suuren maailman" suuntaan. Ensin oli tietenkin esikuvat ja sitten niistä tehtiin monia kotimaisia käännösiskelmiä. Tässäkin Middle Of Road hyvinkin kuolematon esitys. Huom vain yksi niistä. Ei voi myöskään unohtaa Chirpy Chirpy Cheep Cheep kappaletta. Tai sitten ei ole koskaan siihen aikaan kuunnellut radiota.... "pääsky ja satakieli...

Tässä Soley, Soley

 Pääsky ja satakieli lauleli näin... uuih tsirpy tsirpy cheep cheep....

Joan Baez, Donna Donna. Dolly Parton, Jolene

Ei ole mahdollista unohtaa pois vaikuttajista. Jotenkin kertoivat sellaisista asioista joita ei kunnolla ymmärtänyt, mutta joihin halusi samaistua siitä huolimatta. Tällä musiikin saralla tunsin suurta ideologista yhteyttä musiikkiin.

Dolly Parton Jolene ( -74 )

Anki, Seija Simola, Carola

Aikakauden huippulaulajia unohtamatta sinivalkoista Katri Helenaa. Olen aivan varma että nuoren pojan sisälmyksissä oli hetkiä jolloin näistä laulajista ja heidän esityksistään oli lohtua, tunnetta jne. Jotain joka poltti jonkunlaisen jäljen pysyvästi.

Carola / Rakkauden jälkeen

Irrallinen lainaus eräästä kommentista " Maailman paras tulkinta tästä Udo Jürgensin kauniista kappaleesta. " Itse pidin myös Juhani Markolan versiosta. Pidin jopa niin paljon että ostin autoon Juhani Markolan C kasetin tätä varten.

Jarno Sarjanen, Jukka Raitanen

olivat sellaisia radiokuuluisuuksia. "Pojan pienen haaveet ne toteutuneet ei" tai Jukka raitasen vangin toive, jne.. Kyllä ne johonkin muistijäjen jättivät joka ei poistu. Eikä muuten tarvitse poistuakaan. Jotain kummallisen tutuntuntua näissä suomalaisen melankolian esiintymissä on. Toiveikkuutta mutta kaihoa ympärillä.

Irwin Goodman, Antti Yrjö Hammarberg

Irwin alkoi kuullua myös minun elämääni ollessani 13 vuoden ikäinen. Tosin aivan ensi kosketukseni taisi tulla aiemmin Työmiehen lauantaista ja Ei tippa tapa kappaleista. Mutta ei niillä ollut oikein samaistumispintaa alle kymmenkesäisen pojan elämässä. Myöhemmin koko Irwin tuotento tuli kuunneltua moniin lukemattomiin kertoihin. Jotain niissä vaan oli joka sävähdytti, ja se sama on edelleen olemassa.

Täytyy muistaa että tuo aika nuoruudessani oli hyvin paljon erilaista. "Iltatuulen viesti" sekä "Ruusuja hopeamaljassa" oli ns hyväksyttävää musiikkia kuten Kauko Käyhkön kaksi vanhaa tukkijätkää jne jne.. Uudempi reteempi sekä aavistuksen kantaa ottavampi ( Bob Dylan henkinen Folk, joka jää tältä listalta pääosin pois ) aika oli vasta tulossa. Puhumattakaan niistä "pitkätukista" eli Beatlesit ja Rollarit. Suomeen kaikki rantautui aina jälkijunassa, vaikka käännöksethän olivat jylläänneet jo aikaa sitten.. Veikon ja Antin eli Emil von Retee ja Irwin Goodman tekivät suuren vaikutuksen koko kansan sielunmaisemaan, ei vain minun.

Tässä kaksi esimerkkiä ns "siistin ajan" Irwinistä.

Tätä tuli niin kuunneltua, ja hoilattua paljon.

Tämä documentti Antista on todella hyvä kertomaan muutoinkin sen ajan musiikillistumisesta. Irwin oli silloin oikeasti suuri nimi. Kun on elänyt sen ajan kun Irwin (alunperin Irwing) olivat suuria nimiä yhdessä Speden kanssa. Spedekin oli arvostettu keksijä, elokuvantekijä, eikä haukkumanimi, niin ei Irwinkään ollut renttu ja retuperällä vaan arvostettu taiteilija.

Irwin Goodmanin ABC

Harpo

Laulaja jota kuuntelin vastakkaisen sukupuolen edustajan esitettyä patterimankastaan pääosin yötä päivää. Kivaa renkutusta, eikä mitään hassumpaa. Mutta ei antanut minulle muuta kuin ajanvietettä. En usko että sain sen kummempia vaikutteita. Kivaa musaa silti. Ja kuului seiskyt luvun aikaikkunaan kuin nyrkki silmään.

Sanoja

Nuoruuteen se kai vielä hetken aikaa kuului kasarin (1980 ) aika. Tuli kuunneltua Tuomari Nurmiota varsinkin alkuajan tuotantoa.

Niin kuin yleensä, en ymmärtänyt sanoituksista joskus puoliakaan. Loppujen lopuksi sillä ymmärtämisellä niin väliäkään, koska jokainen voi ja pystyy ymmärtämään vain itseensä verraten. 

Suurin osa Tuomari Nurmion alkuajan tuotannosta meni ensimmäisellä kerralla korvasta sisään ja toisesta ulos. Minkäänlaista tarttumapintaa en edes etsinyt.

Sittemmin aloin hetkittäin tajuamaan että eihän tämä olekaan tyhjänpäiväistä renkutusta vaan taidokkaasti esitettyä sanomaa jolla on merkitys.

Sen vuoksi en laita tähän tämän kappaleen aikaisempaa versiota mitä tuli paljon kuunneltua. Laitan paremminkin sen version jona aikana sanoille oli kasvanut jo hieman merkitystä omalla kohdallani.

Laitan sanat luettavaksi joista minäkin aloin aikoinani oivaltaa asian paljon syvemmin.

Kurjuuden kuningas

Sä olet lehti ruokalassaresuiseksi selattuPukuhuoneen korttipakka,ihan loppuun pelattu
Sä olet yksin yksinäinenMä olen yksin yksinäinenMä olen onnen kerjäläinen,kurjuuden kuningas
Sä olet baarin kaljalasijanoisin huulin hiottuMuslimien musta kivi,niin sileäksi suudeltu
Sä olet yksin yksinäinenMä olen yksin yksinäinenMä olen onnen kerjäläinen,kurjuuden kuningas
Lähde: LyricFind
 
Alla oleva versio kyseisestä kappaleesta on kasvanut sekä kypsynyt uskomattomaksi karisman ulkonemaksi vuosien aikana. Alkuperäinen on hieman toisenlainen. Esitänkin tässä yhteydessä version joka on kasvanut "aikuiseksi".

tuomarinurmio1

 

ABBA oli mieleni taustalla vahvasti.

Abba on nuoruuteni ajoilta aivan oma juttunsa. Yhtye ja musiikki jota en seurannut tietoisella tasolla lainkaan. Yhtye joka ei ollut oikein minun juttu.

En koskaan varsinaisesti etsinyt tai halunnut kuulla heidän musiikkiaan.

Kasetillani olleen Waterloonkin kelasin aina yli. Äitini oli osatnut minulle joululahjaksi C-kasetin jossa oli mukana ABBA. ABBA tuli aina kelattua yli. Mutta yleisesti kuulin ABBAa muutoin ihan tolkuttomasti ja pidin joistakin kappaleista ihan valtavasti. Monet tunnekuohunnat ja seurustelu kuvioiden tunnehetket tuli itsekseen hyräiltyä ABBAn musiikin sävelin.

Mutta minkäs teet. Kyllä ABBA oli ihan jees tavaraa ja nautinnollista kuunneltavaa ainakin sillä "vasemmalla" korvalla. Korvasta huolimatta jotkin kappaleet kolahtivat aika lujaa loppujen lopuksi.

Yhtyeen valtavan suosion tuotannosta on miltei mahdoton poimia jotain erikseen jolla ei olisi johonkin tunnepitoiseen hetkeen yhtymäkohtia. Joten jääköön tähän vuoden 2022 lyheen esittelyyn

Abba julkaisi  uusia kappaleita!! Vuonna 2021 julkaistut uudet kappaleet Don’t Shut Me Down ja I Still Have Faith in You täyttävät kaikin puolin Abba-klassikkojen korkeat laatuvaatimukset, mutta ne eivät voi (vielä) kilpailla vanhan materiaalin rinnalla, koska Abban aiempi musiikki on ollut niin saumaton osa ihmisten elämää vuosikymmenten ajan. Dancing Queenin ensitahtien synnyttämän riemun energia vastaan näppituntumalta neljänkymmenen Olkiluodon vuosituotantoa.

No pakkohan minun se jokin ABBAn kappaleista on tähän laittaa. Kovasti pähkäilin kahden eri biisin välillä ja päädyin tähän jo Youtubessa yli 222miljoonaa kertaa katseltuun "Chiquittita" kappaleeseen. Se toinen olisi ollut "The winner takes it all "

Valitsin kuitenkin tämän Unicefille rahan keräykseen valmistetun kappaleen joka joka työvaiheessa tunnettiin nimellä ”Kålsupare”. Taustaraidan nauhoituksessa käytettiin yhtyeen rutinoituneita taustamuusikoita; Ola Brunkert soitti rumpuja, Rutger Gunnarsson bassoa ja Lasse Wellander kitaraa.

Monen vaiheen jälkeen jotain jätettiin alkuperäiseksi vaikka sävellystä kevenneettin paljon.
Benny Andersson sävelsi kappaleen käytännössä kokonaan uudestaan ja kappale oli nyt ensimmäistä versiota selvästi kevyempi. Björn Ulvaeus kirjoitti uuden lohdutusta ja rohkaisua käsittelevän ”Chiquitita Angelina” -nimisen sanoituksen, joka pian lyheni muotoon ”Chiquitita”. Agnetha Fältskog lauloi ensimmäisen säkeistön ja Anni-Frid Lyngstad loput kappaleesta Chiquitita tarkoittanee pikkutyttöä.

Kappale on yksi Abban suosituimmista ja se keräsi Unicefille lähes 2 miljoonaa puntaa. ( Wikipedia Chiquitita )

Ja ikään kuin kerta kiellon päälle jotta voi päästää irti tästä nuoruuden taustavaikuttajasta. Vaatimattomat 689 miljoonaa latauskertaa esitetty Dancing Queen. On itsekin vaikea ymmärtää että se mikä oli ollessani nuori aikuiseksi kasvava omaa polkuaan etsivä kloppi, oli edes olemassa jotain niinkin suurta kuin ABBA oli ja tuli olemaan. Dancing Queen kappakeen olen kuulut enimmäkseen alkuperäisenä vaikka Marion Rung esittikin käännöskappaleen "Prinsessa". tarkalleen sanoen en ole "Prinsessa" kappaletta oikein koskaan kuunnellutkaan.

"Benny Andersson on todennut: "[Dancing Queen] on niitä sävellyksiä, josta tietää jo levytysvaiheessa, että siitä tulee superhitti." Agnetha Fältskog on sanonut eräässä televisio-ohjelmassa: "Yleensä on vaikea tietää etukäteen, mistä sävellyksestä tulee menestys. Dancing Queen oli poikkeus. Me kaikki tiesimme, että siitä muodostuisi suurmenestys". "...

... "Dancing Queenin" levytys aloitettiin 4. elokuuta 1975. Demo-versiota kutsuttiin nimellä "Boogaloo". Levytyksen edetessä Andersson ja Ulvaeus hakivat rytmillisiä vaikutteita George McCraen discoklassikosta Rock Your Baby sekä Dr. Johnin vuonna 1972 julkaistusta albumista Dr. John's Gumbo. Fältskog ja Lyngstad lauloivat vokaaliosuudet syyskuussa. Kokonaisuudessaan Dancing Queen oli valmis kolme kuukautta myöhemmin.. Wikipedia